Сергій Балан, для УП _ Середа, 30 травня 2012, 11:35
Фото УП
За відсутності особливих досягнень у царині реальної політики діюча
влада на чолі з президентом Януковичем все більше вдається до
експлуатації символів у своїй буденній роботі.
Наявність безпрецедентної повноти влади жодним чином не спонукає вище
державне керівництво до впровадження успішних практик державного
управління, подолання кризових явищ у суспільстві та економіці.
І навіть попри такі очевидні, здавалося, провали у сфері державного
будівництва, рейтинги президента та очолюваної ним партії стабільно
перевищують психологічну планку в 20%.
Відповідно до даних останніх соціологічних опитувань,
якби вибори президента відбувалися на початку травня 2012 року, майже
22% виборців (з тих, хто готовий взяти участь у виборах) віддали б свої
голоси діючому главі держави.
Ув’язнена лідерка опозиції Тимошенко могла б розраховувати лише на
16% голосів. З огляду на такі електоральні реалії, які жодною мірою не
корелюють зі станом справ в економічній, соціальній і гуманітарній
сферах, виникає закономірне запитання: завдяки чому маятник суспільної
підтримки такий поблажливий до нинішніх владоможців?
Відповідь на це питання, очевидно, лежить поза межами раціонального сприйняття дійсності.
Маючи засоби для тотального домінування в політичному дискурсі на тлі
інтелектуального та ідеологічного примітивізму учасників опозиційного
руху, партія влади вдало продукує смисли, засновані на традиційних
політичних символах.
І не важливо, що використовувані владою політичні та ідеологічні
маркери є пустою обгорткою, в яку можна загорнути будь-що, навіть
тотальне обмеження громадянських прав і свобод, як це відбувається нині,
– значна частина суспільства, в силу історичного досвіду та політичної
інерції, звикла сприймати символи в якості елементів реальної політики.
В перекладі з грецької термін "символ" означає "об’єднання,
з’єднання" і походить від грецького "symbolon" – умовний речовий
розпізнавальний знак для членів певної групи людей, таємного товариства;
речовий або умовний код, що позначає або нагадує певне поняття, образ,
втілює якусь ідею.
Політичні символи, які впливають переважно на емоційну складову
людської сутності, є потужним інструментом здійснення політичної влади
через значний потенціал психологічного впливу, адже люди інстинктивно
вірять в їх важливість.
Наприклад, в 1903 році завдяки виходу з 2-го об’єднавчого з’їзду
РСДРП опозиційних до Леніна делегатів, "ленінці", які перебували в
меншості, почали іменувати себе "більшовиками".
Від самого початку президентства Януковича його супроводжували не
надто прихильні символи: то двері парламенту зачинилися прямо перед його
носом в ході інавгурації, то вінок впав під час спільної з Медведєвим
церемонії покладання квітів. Проте в подальшому президент та його
оточення почали використовувати символи на свою користь.
Головним символом в діяльності президента став символ реформ – не
самі реформи, але всього лише їх віртуальний образ. Спекуляції на
термінології дозволили не лише переконати частину суспільства в
проведенні якихось позитивних перетворень, але й повсякчас лякати
чиновників невідворотністю відповідальності за провал цих же таємничих
реформ.
Насправді ж, гучним словом "реформи" декорували будь-які законодавчі
ініціативи незалежно від їх спрямування і отриманих результатів.
Це стосується так званих адміністративної (звільнення частини
держслужбовців), пенсійної (підвищення пенсійного віку), судової
(нівелювання ролі Верховного Суду) та низки інших "реформ".
Чільне місце в пантеоні символів діючої влади посідає конституційна реформа.
Під її прапором в Україні вже третій рік відбувається поступова
трансформація конституційно закріпленої форми державного правління – чи
не основної складової конституційного ладу, право на зміну якого,
відповідно до 5 статті Конституції, належить виключно народові і не може
бути узурповане державою, її органами або посадовими особами.
Відбувається це шляхом революційних в масштабах світової правової
доктрини рішень Конституційного суду, ординарних законів і підзаконних
актів.
Символічна конституційна реформа ще на етапі формування складу
уповноваженого на розробку проектів цієї самої реформи органу –
конституційної асамблеї – зайшла так далеко, що незабаром, на підставі
прийнятого 17 травня 2012 року закону, всі органи державної влади
включно з парламентом зобов’язані будуть буквально ловити слова
президента про напрями бюджетної політики і на їх основі готувати
проекти бюджетів всіх рівнів.
Важко навіть уявити, яких масштабів набуде конституційна реформа після початку активної роботи конституційної асамблеї.
Вочевидь, навіть "трійки НКВС" видаватимуться дитячими пустощами у
порівнянні з конституційними новелами, пропонованими членами
конституційної асамблеї за результатами "узагальнення практики
реалізації Основного Закону України, з урахуванням досягнень та
тенденцій розвитку сучасного конституціоналізму".
Маємо визнати, що провідні державні інститути (президент, парламент,
Конституційний суд), які відповідають за правотворення, не розглядають
право в якості санкціонованих державою загальнообов’язкових норм
поведінки.
Вони маніпулятивно розширюють фокус праворозуміння за рахунок
існуючих моделей суспільно-політичних відносин, наявного рівня правової
культури в державі та практики вибіркового правозастосування.
Все це дозволяє не просто де-факто змінювати модель взаємодії органів
державної влади, але й нав’язувати елементи російської моделі керованої
(або фасадної) демократії з президентом-арбітром на чолі держави,
формуючи символ всесильного батька-президента.
Не даремно в російській правовій науці вже давно дискутуються
питання, пов’язані з необхідністю виокремлення в окремий вид
президентської гілки влади. Не виключено, що на часі з’явитися схожим
процесам й в Україні.
Не менш показовим символом, експлуатованим владою, є фінальна частина
Чемпіонату Європи з футболу. Повторюючи словосполучення "Євро-2012" й
граючи на європейських амбіціях частини українського суспільства,
очільники держави вивели з економіки безпрецедентні кошти, не
спромігшись натомість завершити навіть першочергові приготування.
Останні реляції віце-прем’єра Колеснікова про намір "доробити" трасу
Київ-Житомир вже після футбольного чемпіонату не лише дисонують з
попередніми бравурними запевняннями про нібито повну готовність України
до зустрічі іноземних гостей, але й значно розширюють відомі горизонти
чиновницького лицемірства.
Адже жодні "недопрацювання" не можуть перекрити собою ефект самого
факту проведення Євро в Україні, завдяки чому кожен українець може не
лише відчути себе трішки ближче до Європи, але й стати, нехай на місяць,
цією самою Європою.
Неможливо не згадати й символічну "мовну реформу", яка стала чи не
єдиною можливістю для кількох не обтяжених жодними позитивними почуттями
до своєї країни регіоналів триматися в центрі суспільної уваги.
"Борці" за права всіх не україномовних громадян під акомпанемент
підбадьорливих вигуків ідеологів формування "Русского мира" пропонують
перетворити Україну на унікальну в світовому вимірі територію без
будь-яких мовних обмежень – такий собі рай для космополіта.
І дарма, що Європейська хартія регіональних мов або мов меншин
містить норму про те, що її положення не повинні шкодити офіційним мовам
і необхідності вивчати їх. В Україні, нагадаємо, єдиною державною
мовою, відповідно до статті 10-ї Конституції, є українська.
Що казати, якщо навіть боротьба з корупцією у виконанні представників
правлячого режиму, носить суто символічний характер і подається
громадянам так, ніби після "посадки" останнього члена уряду екс-прем’єра
Тимошенко саме явище "корупція" зникне з політичного лексикону.
І якби не Інтернет, ЗМІ та поки ще наявна можливість подорожувати до
більш розвинених країн, які, на превелике щастя, стараннями влади ще не
перетворилися на символи, українці б ніколи не дізналися, що Україна
посідає 152 місце з 183 в рейтингу сприйняття корупції (або 41 місце з
43 за опитуваннями топ-менеджерів, поступаючись лише Колумбії та
Бразилії).
163 місце з 179 за рівнем економічної свободи, 145 місце (серед 183
країн) за сприятливістю умов для підприємницької діяльності, а податкова
система України за витратами часу і ресурсів займає 181 місце з 183
(гірше тільки у Венесуелі і Білорусі).
Лише завдяки символам нинішні політичні лідери мають можливість
створювати видимість роботи, повністю ігноруючи реальний стан справ в
державі і суспільстві.
Адже самі по собі символи вже виступають сформованими феноменами
політичної системи, які виконують свою функцію в силу смислового
навантаження.
Інша річ, що використання символів у політичній діяльності має бути
спрямоване на підвищення рівня власної легітимності та досягнення
позитивних результатів.
А от з цим у влади суттєві проблеми: неподоланний когнітивний
дисонанс, який виникає у більшості українців від споглядання прірви між
дійсністю та офіційними рапортами українських чиновників, провокує не
лише загострення психічних хвороб, але й відчуження влади від її
суверенного джерела – народу. Символічна влада має символічну
легітимність.
Сергій Балан, для УП
Джерело:
|