Ирина Фарион о нации, "зоне" и неприемлемости компромиссов
11.01.2013, 12:26
Ирина Фарион о нации, "зоне" и неприемлемости компромиссов
У депутата-мажоритарщикаот ВО"Свобода"Ирины Фарионрепутация одногоиз наиболее радикально настроенных политиков. Профессиональный филолог,преподаватель украинского языкав Национальном университете "Львовская политехника", основнойсвойполитический капиталзаработалана нивенепримиримой борьбыс русификациейУкраины.
В эксклюзивном интервьюнашему изданиюИринаФарионзаявила,
что депутаты-свободовцы ни на шаг не отступят от своих идеологических
принципов. При этом осознавая, что такая принципиальность этой
политической силы вполне может привести к жесткому противостоянию и, как
следствие, неизбежному применению силовых приемов в Верховной Раде.
В беседе с журналистами News24UA Ирина
Фарион не стеснялась в выражениях, которые, зачастую, были достаточно
острые и спорные. Кроме того, пани Фарион заявила, что дает разрешение
на публикацию интервью с ней только в случае его выхода на украинском
языке. Такая принципиальность новоизбранного депутата несколько нарушает
стиль нашего, русскоязычного, издания, но не противоречит его духу в
принципе: мы публикуем материалы даже на любимом многими английском
языке (а государственный язык своей страны, тем более, почитаем и
уважаем), предоставляя на суд читателей самые разные точки зрения.
Поэтому, дабы понять позицию нового политика Ирины Фарион, публикуем
беседу с ней "мовою оригіналу".
Часть первая: Что для свободовцев - мова
- Нова Верховна Рада розпочала роботу з силових дій, головним
чином – з боку представників вашої політичної сили. Це мало великий
резонанс, в тому числі - за кордоном. На ваш погляд, чи не призведе
подібна практика до руйнування парламентаризму в Україні? Це явно на
руку вашим опонентам із влади ...
- А може, ми б говорили з вами не про наслідки, а про причини? Якщо
провладна більшість порушує закон, то, відповідно до Закону про статус
народного депутата, депутат повинен реагувати на це. Перше, що ми
зробили, - унеможливили голосування чужими картками. Друге - не пустили
"тушок" до зали, хоч відповідальність за "тушок" лежить передусім на
Об'єднаній опозиції. Третє, ми припинимо незаконну практику доповідати в
парламенті недержавною мовою. Підставою для цього є 10-та стаття
Конституції України, рішення Конституційного суду від 1999-го року, та
стаття 2, частина 3 Регламенту Верховної Ради. Не порушуйте закон -
будемо працювати. Будете порушувати закон - не будете працювати. Все!
- Але представники влади, судячи з виступу Сергія Тігіпка на
мовну тему, не дуже налаштовані на компроміс із вами. Тому можна
прогнозувати подальше протистояння.
- Саме так. Так і буде. По-іншому події розгортатись не будуть. Ми
ніколи не приймемо їхніх цінностей. Ми не будемо жити за їхніми
свавільними приписами. Не вмієте жити за законом через словесну
аргументацію - будемо шукати інших аргументів. Ось ми їх і знайшли.
- Але тоді будуть суцільні бійки...
- То до них апелюйте! Ми не порушуємо закону і хочемо їх також цього
навчити. Якщо з трибуни Тигіпко заявляє про двомовність України, то
запитую його: звідки взялася ця двомовність? Хто її приніс сюди? Нехай
почитає Івана Нечуя-Левицького, де він пише: "На штиках принесли сюди
двомовність". Двомовність - це наслідок окупації України, ви що, хочете,
щоб я, вільна людина, це прийняла? Прочитайте 10-ту статтю Конституції
України. Не вмієте виконувати закон - навчимо! Або їдьте, де панує інша
мова.
- Але ж діяти насильницькими методами не дуже ефективно...
- Відповім вам словами Аристотеля: "Якщо тобі кажуть, що можна не шанувати батька і матір - ти нічого не доводь, а карай".
- Мудро.
- Ось Аристотель говорить - нічого не доводь. А що таке "батько і
матір" у масштабах держави? Це і є закон. Видатний історик Тацит казав:
"Що більше законів у державі, то більший у ній безлад". Я уважно
прочитала Регламент Верховної Ради, Закон про комітети і Закон про
статус депутата. Близько до ідеального. Але насправді, це - дві
паралельні реальності. Одна реальність – законодавчі акти, а інша –
чинна політика. Я не хочу жити у світі паралельних реальностей.
Якщо зараз не навчимо цю орду, що виродилася в часи "советської"
імперії, жити за законом, - тоді вся країна стане "зоною". Ви розумієте,
це для мене не політика, а банальне обстоювання життєвих принципів.
Нашу Конституцію визнали однією з найкращих у світі. Як можна зневажати
статтю, яка захищає твою духовну незалежність - державний статус мови?
Тігіпко може собі уявити, щоб у Польщі депутат говорив німецькою мовою?
Тігіпко може собі уявити, щоб у Польщі депутат говорив російською мовою?
У Росії може собі хтось уявити, щоб депутат говорив татарською мовою?
Хоча Росія - федерація, а у нас - унітарна держава. Знаєте, в чому
полягає трагедія нашої держави, нашого інформпростору і нашого
менталітету? Ми доводимо аксіоматичні речі, а теореми зостаються без
вирішення.
- Може, доводити свою правоту варто не силовими діями, а тезами? Вести переговори, виховну роботу...
- Я вже вам процитувала Аристотеля. Ви що, хочете, щоб я сідала за
стіл переговорів з Януковичем? Це Ющенко сідав за стіл переговорів з
ним. І він не просто сів за стіл - він підписав з ним Універсал
національної єдності. Це завал! Зеку подати руку?
Процитую вам Франка. Бачу, мої аргументи не діють, буду спиратися на
класиків: "Хто з всіми добрий хоче буть, той швидко втратить добрий
путь. Не може при добрі той жить, хто хоче злу й добру служить. Бо
хтівши догодить обом – він швидко стане зла рабом".
Чи не став Ющенко "зла рабом"? - Став! Один відсоток підтримки на
останніх виборах - супроти 51% на виборах 2004-го року яскраво про це
свідчить. На третій день перебування у Верховній Раді найменше думаю про
політику, найбільше – про засадничі людські цінності. Якщо нехтуємо
такими цінностями, як вірність, відповідальність, принциповість,
одержимість, жертовність – то хто ми?
Якщо не працюють закони - це катастрофа, якщо не працює мораль - це
крах. Наш теперішній тиск у парламенті - це форма моральної обструкції.
Ми як меншість розуміємо, що не зможемо проголосувати низки кардинально
важливих законів для суспільства, проте зможемо зберегти власну гідність
– людську та національну, а отже, стати голосом нашого виняткового
виборця. Я не приймаю жодної форми підлеглості цій орді. Мабуть, складно
буде працювати в комітеті з питань освіти і науки з незвичним для себе
середовищем. Проте маю переконувати, що система освіти - це не тільки
знання, якими ділимося з молодими людьми, це передусім формування
світоглядових цінностей. Якщо це світогляд українофобії, представлений
владною частиною зали, то моє завдання максимально його
нейтралізовувати.
- Таким чином, можна говорити, що це позиція не тільки сили, але і позиція гідності?
- Саме так. Один з великих поетів, сказав, що життя - це не тільки
прямостояння, але і протистояння. Натомість на похиле дерево кози
скачуть. Що сталося з похилим деревом, яке називалося "Нашою Україною", -
ми всі добре знаємо. Якщо не будемо кременем, яким було бандерівське
покоління в міжвоєнний період, то яка наша перспектива в цьому жорсткому
і жорстокому світі? Нація, яка має таких феноменальних гігантів духу,
як Шевченко, Франко, Леся, Коновалець, Бандера, Шухевич... Вони мертві
лякають тих кримінальників при владі до смерті. Кримінальники воюють з
Бандерою і Шухевичем, скасовують їм звання героїв ... Кажуть, якесь
нещастя зареєструвало законопроект, що передбачає кримінальну
відповідальність за героїзацію Бандери, Шухевича і Коновальця. Людей,
які оберігали національну і людську гідність в умовах трьох окупацій:
польської, німецької, російської. Олег Тягнибок, виступаючи на сесії,
вдало зауважив, що провладна частина сесійної зали - це люди з
колоніальним способом мислення, це раби. Вони живуть за принципом:
"Сонце весело сміється - все на світі продається". У них політика - це
форма бізнесу, а для мене політика - це форма втілення прав і свобод
моїх виборців.
- То як, на ваш погляд, звільнити Україну від таких людей?
- Запропонувати іншу модель життя як побудову реально незалежної
Української держави. Принаймні таку модель держави, яку мають,
наприклад, поляки чи угорці.
- Але це все має бути підтримано не тільки у Львові та Києві, але і на Сході України.
- Коли ми починали, то мали 0,36% підтримки в загальнонаціональному
масштабі. У Львові ми мали підтримку в обласну раду на рівні 6%. У нас
там було всього лише 9 депутатів у 2006-му році. У 2010-му році ми
привели у Львівську облраду вже 41-го депутата, у Львівській міській
раді у 2006-му ми мали 10 депутатів, тепер маємо більшість - 55
депутатів. І так по всіх областях.
За рахунок чого це відбулося? За рахунок активної роботи з людьми і
за рахунок радикалізації способу мислення українців. Тобто, не працюють
ці моделі пристосуванства і компромісу. Філософія компромісу зазнала
абсолютного краху. Головний бич українського менталітету – філософія
меншого зла. Послідовно вибираючи менше зло, ми накопичуємо його, і
врешті-решт мале зло стає величезним і збиває нас із ніг. Хіба ви не
відчуваєте себе збитим з ніг? Я відчуваю. Коли я чую виступ Тігіпка (на мовну тему - Ред.),
то за голову хапаюся: як можуть люди з таким мисленням бути при владі? І
це люди, які відповідають за соціальну політику, за соціальний захист -
ким же себе повинна почувати людина в тій країні? Абсолютно залежною, а
залежність - це рабство. Отож, ми повинні пропонувати інші стандарти,
що ми і робимо на місцевому рівні, за що і отримали найбільшу підтримку у
Львівській області. Відрадно, що у Києві за нас проголосував кожен 4-й,
і я розумію, яка паніка від цього у чинної влади.
- Киянам ніколи не був чужий український патріотизм, а ось погляньмо на Донбас чи Крим...
- Візьмемо всього лише дві області - Донецьку та Луганську, де зараз
ми отримали понад 1%. Але як нам відомо, дані екзит-полу в Луганську
показали результат 5,5%. Ви ж розумієте, що в Донецьку чи в Луганську
вибори в принципі не відбуваються - їх результати там призначають, як
нещодавно призначили мера Єнакієва. А ось в Севастополі ми маємо зараз
такі відсотки підтримки, які приблизно мали в межах усієї України в
2006-му році. Тобто - 1,34%. Спочатку за нас там проголосувало всього
лише 600 осіб, які стали для нас "стартовим капіталом". Тепер це -
тисячі людей.
Тобто, якщо не працюватимемо над деколонізацією мислення - ми не
змінимо нічого. І якщо хтось зараз заганяє політика винятково в
соціально-економічну сферу, то це – ніщо у гарному фантику. Усередині
нічого немає, а знаєте чому? Тому що економіка - це тіло нації, а душа
нації - це те, як нація ставиться до абсолютних цінностей, як вона
ставиться до власної свободи. Не до політичної партії. Те, як нація
ставиться до своєї мови, культури, віри… Вольтер говорив: "Свобода - це
не те, що тобі дали. Свобода - це те, що в тебе неможливо забрати".
А в українця, виявляється, можна забрати свободу, і я поясню, чому.
Знову ж, одна письменниця - ваша, київська, говорила, що зло само собою
нешкідливе, воно шкідливе, коли вербує собі на допомогу. Що могли б
зробити з країною Янукович, Азаров і всі ті, хто сидить у владній
частині парламенту, якби їм на службу не прийшли пристосуванці і лакеї?
Нічого. Але весь час знаходяться люди, які служать цим негативним
персонажам української історії. У цьому полягає наша трагедія. Я собі не
уявляю, щоб мене хтось міг на щось завербувати, а виявляється, є такі
люди, для яких це просто і легко. Колись, багато читаючи про радянський
терор, дійшла висновку, що неможливо повернутися до репресій 30-х або
40-х років, позаяк люди відкрили для себе правду про ту страшну ганьбу
поневолення і приниження людини людиною. Мій тато завжди мені
повторював: "Пам'ятай про гідність". "Невільно принижувати інших", -
казав тато. – Але ще страшніше, коли ти дозволиш принизити себе".
Розумієте, мені здавалося, що ми вже перейшли цей етап виродження і
падіння людини… Але тепер я бачу, що навіть у так званих "інтелігентних
колах" мало що змінилося. Знаходяться навіть такі, що співпрацюють з
одіозним українофобом Табачником.
- Ваша партія найближчим часом буде порушувати питання про скасування мовного закону?
- Звичайно! У нас готовий проект постанови.
- Але ви ж розумієте, що не маючи більшості, нічого особливо не зробиш.
- Однак можна це питання порушувати. На рівні місцевих органів влади
ми зробили те, що могли зробити. Тобто, ми визнали нечинним цей
псевдозакон на території Львівської, Івано-Франківської та
Тернопільської областей. А знаєте, що найважливіше в тій ситуації? У
жодному разі не брати до уваги цього "юридичного" словоблуддя кожному на
своєму місці...