Олександр Банчук, для УП _ Четвер, 10 січня 2013, 11:45
Фото Анни Андрієвської, УП
Вже більше місяця Україна живе з новим Кримінальним процесуальним
кодексом, який набрав чинності 20 листопада. Давати оцінку його
ефективності чи неефективності, на мій погляд, ще зарано. Слід
дочекатися перших судових процесів і їх результатів.
Однак "ефір" час від часу забруднюють "шумами", які дискредитують цей
кодекс і не відповідають дійсності. При цьому об’єктивні оцінки тонуть у
морі негативу.
Чому так стається?
Люди часто довіряють такій дезінформації з різних причин. По-перше,
основним "рекламувальником" КПК є влада, а населення їй не довіряє і
чекає від неї завжди гіршого.
По-друге, діяльність органів правопорядку – міліції, СБУ, прокуратури
тощо – нерідко спрямована на вибіркове застосування положень
законодавства.
По-третє, КПК – це новий документ, великий за змістом: не всі критики протягом короткого часу можуть осилити цей "талмуд".
Найбільше розтиражованими у мас-медіа стали такі міфи з приводу нового КПК:
Міф перший. "Трупи не видають без довідки прокуратури". Цей
порядок нібито засновувався на положеннях частини 4 статті 238 КПК, які
передбачають письмовий дозвіл прокурора на видачу трупа тільки після
проведення судово-медичної експертизи і встановлення причин смерті.
Насправді ж згадана стаття стосується слідчої дії "огляд трупа", а
будь-яка слідча дія, в тому числі і цей огляд, неможлива без внесення
відомостей до реєстру досудових розслідувань.
Тобто, без заяви родича чи іншого свідка про виявлення трупа з
ознаками насильницької смерті, огляд цього трупа проводиться у іншому,
ніж передбачено кодексом порядку.
Міф другий. "Можуть подаватися анонімні заяви про вчинення кримінального правопорушення".
Наше суспільствопрожилодовгий час з практикою доносів і стікачів,
тому дуже боляче реагує на відновлення таких механізмів. Але новий КПК
виключає можливість анонімних заяв про факти вчинення злочинів.
Адже у пункті 2 частини 5 статті 214 чітко зазначено, що у Єдиний
державний реєстр досудових розслідувань повинна бути занесена інформація
про "прізвище, ім’я по батькові (найменування) потерпілого або
заявника".
Відсутність цих відомостей у слідчого чи прокурора робить неможливим початок кримінального провадження і проведення слідчих дій.
Міф третій. "Необхідно постійно носити з собою паспорт або інший документ, який посвідчує особу".
Автори цього застереження для громадян переконують, що такий захід потрібен задля уникнення необгрунтованих затримань і арештів.
Однак Кодекс не містить такого обов’язку. Навпаки, можливості
оперативних підрозділів суттєво обмежені в питанні затримання осіб.
Тепер часом затримання вважається не момент складення протоколу, а час
безпосереднього затримання – стаття 209.
Затриманій особі повинні повідомити і роз’яснити всі її права, згідно
частини 8 статті 209, і дати можливість негайно повідомити особі своїх
родичів про факт затримання.
Обмежений також строк позбавлення свободи без рішення суду: замість
колишніх 72 годин встановлено 24 години як термін для повідомлення про
підозру.
Якщо протягом доби з моменту фактичного затримання особі не вручать письмове повідомлення про підозру, її повинні звільнити.
Не звільнили – звертайтесь самі або нехай ваш захисник чи
гарантований державою захисник, система безоплатної правової допомоги
розпочинає повноцінну роботу з 1 січня 2013 року, негайно звертається до
слідчого судді про таке звільнення на підставі частини 2 статті 206.
Вручили повідомлення про підозру вчасно, але не доставили до суду за
60 годин з моменту фактичного затримання – також повинні звільнити. Або
подавайте аналогічне клопотання до слідчого судді.
Міф четвертий. "Можна проводити обшук без санкції суду". Будь-який обшукповинен проводитися на підставі ухвали слідчого судді – частина 2 статті 234.
Виняток становлять лише випадки, спеціально передбачені Конституцією
України – частина 3 статті 30 щодо проникнення до житла, пов’язаного із
врятуванням життя людей та майна. Чи з безпосереднім переслідуванням
підозрюваних осіб – частина 3 статті 233 Кодексу.
Цей виняток є виправданим і прийнятним для всіх правових систем. Коли
підозрюваний вривається в житло чи інше приміщення під час
переслідування, то оперативникам не слід зупиняти свою операцію і бігти
до суду за отриманням санкції. Вони мають завершити її, проникнувши до
житла.
Але дозвіл на таке проникнення все одно необхідно отримувати
постфактум. Відмова суду у наданні дозволу означатиме визнання всіх
отриманих доказів недопустимими.
Міф п’ятий. "Збільшаться можливості спецслужб по контролю за приватним життям". На такий висновок може наштовхнути наявність у КПК нової глави 21 "Негласні слідчі (розшукові) дії".
Справді, перелік таємних дій вражає. Однак у Кодексі нічого
надзвичайного, в порівнянні з відповідним європейським досвідом, не
зроблено. Навпаки, на 7 із 9-ти заходів необхідна санкція суду, чого
раніше не було. Тому що ця діяльність раніше була закрита як від
суспільства, так і повноцінного судового контролю.
Зараз перевірці з боку слідчого судді підлягають: аудіо- та
відеоконтроль особи; арешт, огляд і виїмка кореспонденції; зняття
інформації з інформаційних систем і електронних інформаційних систем;
обстеження публічно недоступних місць, житла; установлення
місцезнаходження радіоелектронного засобу; спостереження за місцем,
річчю, особою; аудіо-, відеоконтроль місця.
Лише контроль за вчиненням злочину і виконання спецзавдання з розкриття злочинної діяльності не потребує санкції суду.
Крім цього, зазначені секретні дії можуть вчинятися не у всіх
кримінальних справах, а лише у провадженнях щодо тяжких чи особливо
тяжких злочинів.
Міф шостий. "У адвокатів немає прав у кримінальному провадженні". У
Кодексі 1960 рокумістилася окрема стаття 48, яка передбачала перелік
прав захисників. Новий же КПК не визначає окремо переліку прав
захисників, а робить їх похідними від прав підозрюваного, обвинуваченого
– частина 4 статті 46.
Ця новація виправдовується тим, що підозрюваний може самостійно
здійснювати свій захист, використовуючи гарантовані частиною 3 статті 42
18 процесуальних прав, або залучити для свого захисту адвоката. І в
цьому випадку адвокат реалізовуватиме права, передбачені для
підозрюваного.
Більше того, сторона захисту отримала надзвичайно широкі можливості у
новому кримінальному процесі. Вона не може вчиняти лише ті дії, які
об’єктивно притаманні стороні обвинувачення: затримувати осіб, клопотати
про застосування запобіжних заходів, проводити негласні слідчі дії
тощо.
Міф сьомий. "Одночасна дія положень двох Кодексів 1960 і 2012 років є ознакою правового невігластва авторів документу".
Для незалежної України є доволі унікальною ситуація, коли одночасно
чинними залишаються обидва процесуальні кодекси. Але такий стан
обумовлений радикальністю запропонованих змін, особливості в частині
правил про допустимість доказів.
Наприклад, положення про необхідність надання показань лише суду, обов’язкова участь захисника у проведенні слідчих дій тощо.
Якщо уявити, що з 20 листопада КПК 1960 року одномоментно втратив
чинність, то по жодній справі ухвалити вирок було б неможливо.
Суспільний інтерес, надзвичайно важливий для кримінального провадження, в
цьому випадку залишався б незахищеним.
P.S. З подальшою дією нового КПК, не виключено, виникатимуть нові
міфи, які вкидатимуться в суспільство. На жаль. В той час як справжня
дискусія мала б відбуватися навколо інших проблемних моментів нового
КПК.
Мається на увазі необхідність виведення міліції, прокуратури, судових
органів з-під політичного тиску, запровадження класичного суду
присяжних, скасування окремого законодавчого регулювання
оперативно-розшукової діяльності тощо.
Олександр Банчук, Центр політико-правових реформ, для УП
Джерело:
|